مزایا و معایب سیستم های تلفن PBX/ امروزه در مورد سیستم های تلفن گزینه های متعددی وجود دارد. تا سالهای اخیر، رایجترین نمونههای سانترال دیجیتال یا مبتنی بر IP فقط در دسترس مشتریان بزرگ سازمانی بود. با این حال، ما اکنون گزینه های بسیار متنوعی برای فضای کسب و کار کوچک و متوسط نیز داریم.
صرافی شعبه خصوصی (PBX) چیست؟
PBX یا سانترال شعبه خصوصی، یک مرکز تلفن یا سیستم سوئیچینگ است که به یک سازمان خصوصی خدمات میدهد و به اشتراک گذاری خطوط تلفن بین تلفنهای نصب شده داخلی اجازه میدهد. این ارتباط بین آن تلفن های داخلی (داخل سازمان) را بدون استفاده از خطوط خارجی فراهم می کند.
خطوط دفتر مرکزی اتصالات به شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده (PSTN) را فراهم می کند و PBX امکان استفاده مشترک از این خطوط را بین همه کاربران در سازمان فراهم می کند. توانایی ارتباط داخلی آن به دو یا چند کاربر اجازه می دهد تا مستقیماً متصل شوند در حالی که از شبکه تلفن سوئیچ عمومی استفاده نمی کنند. به زبان ساده، نیازی به بیرون رفتن به دنیای خارج و بازگشت به داخل نیست. این روش تعداد خطوط مورد نیاز شرکت تلفن برای دسترسی به شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده را کاهش می دهد و در نتیجه هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد.
هر نقطه پایانی متصل به PBX، مانند تلفن، به عنوان داخلی نامیده می شود و دارای یک شماره تلفن داخلی تعیین شده است که ممکن است به طور خودکار به طرح شماره گذاری بلوک شماره تلفن اختصاص داده شده به PBX نگاشت شود یا نباشد.
مزایا و معایب سیستم های PBX
در ابتدا، سیستم های PBX مزیت اصلی صرفه جویی در هزینه تماس های تلفنی داخلی را ارائه می کردند. همانطور که سیستم های PBX محبوبیت پیدا کردند، شروع به ارائه خدمات غیرقابل دسترس در شبکه عمومی کردند، مانند گروه های شکار، ارسال تماس، شماره گیری داخلی و VoIP. ما در پست آینده به VoIP (پروتکل صدا از طریق اینترنت) و تکرارهای آن نگاه خواهیم کرد.
با توجه به تعداد بسیار زیادی از تولیدکنندگان و مدلهای ارائه شده توسط تولیدکنندگان با قیمتهای اغلب بسیار متفاوت، تلاش برای تشخیص اینکه کدام سیستم بهترین است، میتواند بسیار دلهرهآور باشد. بیایید نگاهی به برخی از مزایا و معایب سیستم های PBX بیندازیم:
مزایای استفاده از سیستم pbx
در ادامه مهم ترین مزایای استفاده از سیستم pbx به شما معرفی می شوند.
- سانترال داخلی به مشتریان کنترل بیشتری بر روی سیستم تلفن خود ارائه می دهد
- پس از هزینه اولیه، مشتریان تمایل دارند هزینه های تکرارشونده ماهانه کمتری دریافت کنند
- توانایی ادغام سایر برنامه های نرم افزاری شرکت مانند سیستم های CRM
- خطوط تلفن مدرن، مانند SIP Trunking، می توانند هزینه های ماهانه کلی را کاهش دهند (IP PBX)
- ارائه دهنده PBX نصب، برنامه نویسی، آموزش کارکنان و شبکه واجد شرایط را انجام می دهد
- تمام داده ها و تنظیمات در کنترل مشتری است
- ایده آل برای سازمان های بزرگتر، که در حال حاضر زیرساخت پشتیبانی و میزبانی سیستم تلفن خود را دارند
معایب سیستم تلفن سیستم pbx
مهم ترین معایب استفاده از سیستم تلفن پی بی ایکس عبارتند از:
- هزینه های اولیه به دلیل خرید مجوز سخت افزار و نرم افزار بیشتر است
- نیاز به مدیریت داخلی و تخصص
- هزینه های نگهداری به عهده مشتری می باشد
- مدیریت در چندین سایت می تواند پیچیده تر باشد
- هیچ افزونگی واقعی وجود ندارد زیرا PBX معمولاً در یک سایت قرار دارد
- اگر برق پشتیبان در دسترس نباشد، می تواند در نتیجه قطع برق رخ دهد
- امنیت شبکه توسط مشتری مدیریت می شود
- اگر توسط ارائهدهنده خدمات انجام شود، جابهجاییها، اضافهها و تغییرات هر بار هزینههایی را به همراه دارند.
تعمیر تلفن سانترال خود را به کارشناسان ما در نمایندگی مرکزی تعمیر تلفن سانترال بسپارید.