مهم ترین ویژگی های سیستم PBX / صرافی شعبه خصوصی یک سیستم تلفنی در یک شرکت است که تماسها را بین کاربران در خطوط محلی تغییر میدهد، در حالی که به همه کاربران امکان میدهد تعداد مشخصی از خطوط تلفن خارجی را به اشتراک بگذارند. در مقایسه با شبکه تلفن عمومی سوئیچ شده (PSTN)، هدف اصلی یک PBX صرفه جویی در هزینه نیاز به یک خط برای هر کاربر به دفتر مرکزی شرکت تلفن است. PBX که به عنوان یک سیستم تلفن تجاری یا شبکه تلفن خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد، به جای شرکت تلفن متعلق به شرکت است و اداره می شود – با این حال، شرکت تلفن آن ممکن است تامین کننده یا ارائه دهنده خدمات در نظر گرفته شود. صرافی های شعب خصوصی در اصل از فناوری آنالوگ استفاده می کردند.
امروزه، سانترالها از فناوری دیجیتال استفاده میکنند – سیگنالهای دیجیتال برای تماسهای خارجی در حلقه محلی با استفاده از سرویس تلفن قدیمی (POTS) به آنالوگ تبدیل میشوند. با این وجود، سانترالها میتوانند شامل سیستمهای سوئیچینگ شبکه باشند که تلفنهای آنالوگ را در سیستم سانترال دیجیتال شرکت قرار میدهند.
سانترال چگونه کار می کند؟
تجهیزات مورد استفاده در یک سانترال بسته به پیچیدگی سیستم متفاوت است – برای مثال، اینکه آیا این یک سانترال سنتی است که خطوط تلفن ثابت به آن وصل شده است، آیا سانترال ترکیبی از خطوط آنالوگ و دیجیتال را در خود جای می دهد یا خیر، آیا از صدا و سیما استفاده می کند یا خیر. IP (VoIP) میزبانی شده در شرکت یا اینکه آیا این یک سیستم PBX مبتنی بر ابر است. هر کدام در زیر توضیح داده شده است.
سیستمهای تلفن سانترال سنتی از خطوط تلفن ثابت مسی استفاده میکنند که وارد محل کسبوکار میشوند، جایی که به جعبه سانترال متصل میشوند. این جعبه حاوی سوئیچهای تلفنی است که تماسها را به تلفنهای مختلف در یک دفتر توزیع میکند و آن تلفنها به تعداد محدودی از خطوط بیرونی دسترسی پیدا میکنند – خطوط ورودی.
یک سانترال IP یا یک PBX پروتکل اینترنت، به جای تلفن ثابت آنالوگ، از سیگنال های تلفن دیجیتال برای ارسال تماس استفاده می کند. از آنجایی که کاربر می تواند از کابل های اترنت برای اتصال تلفن ها به جای تلفن های سنتی استفاده کند، نیازی به سیم کشی مجدد نیست. سیستم های IP PBX نیز می توانند توسط ارائه دهندگان خدمات مدیریت میزبانی شوند.
در حالی که سیستم های میزبان نیاز به هزینه های ماهانه دارند، هزینه های سخت افزاری کاربر نهایی کمتری در ارتباط با استفاده از آنها وجود دارد. سیستم های سانترال کوچکتر، که اغلب به عنوان سانترال مجازی شناخته می شوند، خدمات میزبانی شده را ارائه می دهند اما با امکانات کمتر. آنها برای مشاغل کوچک مناسب تر هستند. خدمات PBX میزبانی شده توسط ارائه دهندگان متعددی از جمله Nextiva، Vonage و RingCentral فروخته می شود.
ویژگی های سانترال
تجهیزات مورد نیاز به پیچیدگی و استفاده از PBX بستگی دارد – به عنوان مثال، انواع تلفن های مورد استفاده در یک سایت خاص. به طور کلی:
- خطوط تلفن (چند تلفن) که به PBX ختم می شود.
- رایانه ای با حافظه که سوئیچینگ تماس های داخل PBX و داخل و خارج از آن را مدیریت می کند.
- شبکه خطوط داخل سانترال؛
- روتر ارتباطات یکپارچه (UC) — بی سیم و سیمی.
- گوشی تلفن — گذرگاه سریال جهانی (USB)، VoIP و پروتکل شروع جلسه (SIP).
- دروازه VoIP؛
- IP PBX;
- روتر اینترنت؛
- کابل، کابینت، منبع تغذیه بدون وقفه (UPS)؛ و
- سرور اپلیکیشن تلفن
مرکز تماس PBX تماسهای ورودی و خروجی را مدیریت میکند و ویژگیهایی را برای امکان مدیریت خودکار تماسهای ورودی در خود جای میدهد. این ویژگی ها عبارتند از پاسخ صوتی تعاملی (IVR). تماس با نظارت برای کمک به ارزیابی بهره وری کارکنان و ارائه آموزش. قابلیت کنفرانس؛ ویژگیهای تلفن که به نمایندگان کمک میکند تا از دسکتاپ خود پاسخ دهند و تماس برقرار کنند. ادغام با سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) که به جذب لجستیک و ارائه اطلاعات مشتری به نمایندگان کمک می کند. و سیستم های شماره گیر پیش بینی
در برخی موقعیتها، جایگزینهای PBX شامل یک سرویس تبادل دفتر مرکزی (centrex) میشود که در آن مجموعهای از خطوط در دفتر مرکزی شرکت تلفن، سیستمهای تلفن کلیدی و برای شرکتهای کوچک، شبکه دیجیتال خدمات یکپارچه با نرخ اولیه (ISDN) اجاره میشود. .
سانترال های نصب شده در شرکت توسط فروشندگان متعددی فروخته می شوند. آنها عبارتند از Nortel، Rolm/Siemens، NEC، Fujitsu، Cisco، Avaya و Alcatel-Lucent.
سانترال ابری جایگزین سیستم تلفنی داخلی