نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

همه چیز راجع به خطوط مخابراتی PRI یا E1

خطوط PRI یا همان خط E1 از سرویسهای مخابراتی کشور هستند که چند سالی است به صورت انبوه از سمت شرکت‌ها و ارگان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهمترین عامل محبوبیت این سرویس‌ها امکان خرید شماره هایی است که تعداد ارقام کمتری دارند. شماره های 4 رقمی و شماره های 5 رقمی امروز به صورت انبوه از سوی شرکت‌هایی که کسب و کار تلفنی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله سعی داریم به صورت کامل این گونه خطوط را بشناسیم. برای شناخت خطوط پی آر آی ابتدا بایست ISDN را که پایه اصلی آن است بشناسیم .

خطوط PRi یا E1

ISDN : اساس طراحی تکنولوژی ISDN به اواسط دهه 80 میلادی باز می‌گردد که بر اساس یک شبکه کاملا دیجیتال پی ریزی شده است. در حقیقت تلاشی برای جایگزینی سیستم تلفنی آنالوگ با دیجیتال بود که علاوه بر داده های صوتی، داده های دیجیتال را به خوبی پشتیبانی کند. به این معنی که انتقال صوت در این نوع شبکه ها به صورت دیجیتال می باشد . در این سیستم صوت ابتدا به داده ها ی دیجیتال تبدیل شده و سپس انتقال می یابد. ISDN به دو شاخه اصلی تقسیم می شود. N-ISDN و B-ISDN . B-Isdn بر تکنولوژی ATM استوار است که شبکه ای با پهنای باند بالا برای انتقال داده می باشد که اکثر BACKBONE های جهان از این نوع شبکه برای انتقال داده استفاده می کنند ( از جمله شبکه دیتا ایران ).

نوع دیگر B-ISDN یا ISDN با پهنای باند پایین است که برای استفاده های شخصی طراحی شده است. در N-ISDN دو استاندارد مهم وجود دارد. BRI و PRI. نوع PRI برای ارتباط مراکز تلفن خصوصی (سانترال) ها با مراکز تلفن محلی طراحی شده است. خط E1 یکی از زیر مجموعه های PRI است که امروزه استفاده زیادی دارد .

این مطلب را از دست ندهید   تفاوت PBX در مقابل VoIP 26

PRI چیست ؟

ما در خط تلفن معمولی صرفا یه کانال برای ارتباط داریم ولی در خطوط PRI تعداد کانال‌ها از یکی بیشتر، مثلا T1 دارای ۲۴ کانال است یعنی اینکه اگر شما یک خط T1 داشته باشید می‌توانید ۲۴ ارتباط همزمان داشته باشید. تعداد این کانال‌ها در PRI برابر ۳۲ تا است که ۲ تا از آن برای سیگنالینگ و همزمان سازی بکار می‌رود و باقی یعنی ۳۰ تا از آن قابل بهره برداری است. پس در خطوط PRI ما با خرید هر لینک از شرکت مخابرات دارای 30 کانال ورودی خواهیم بود.

نوع شماره گذاری :

شرکت مخابرات این خطوط را در دو نوع 4 رقمی و 5 رقمی و دو زیر شاخه یک طرفه و دو طرفه به مشترکین ارائه مینماید . مشترک گرامی باید توجه داشته باشد اگر برای شماره گیری کارمندان خود میخواهد از این لینک استفاده نماید میبایست حتما از لینک دو طرفه و در صورتی که از لینک خود صرفا برای تماس ورودی میخواهد استفاده کند لینک یک طرفه تهیه نمایید. البته باید توجه داشت در صورتی که میخواهید لینک دوطرفه داشته باشید حتما میبایست از مخابرات دو کد تهیه نمایید. مثلا با شماره 81010 مشتریان با شما تماس بگیرند و با شماره 81011000 شما با بیرون تماس برقرار نمایید .

نوع دیگری از شماره های PRI دو طرفه، شماره های 8*4 و شماره های 8*5 هستند. به این صورت که شرکت مخابرات 4 رقم و یا 5 رقم در اختیار شما قرار میدهد و شما 3 یا 4 رقم به آن اضافه و به مشتریان خود اعلام مینمایند . این سرویس برای مکانهایی که دارای داخلیهای زیادی هستند، مناسب است؛ زیرا شما می‌توانید شماره داخلیهای خود را با شماره خط شهری یکسان سازی نمایید. بدیهی است در نوع 8*4 شما میتوانید 9999 شماره داخلی معرفی و در نوع 8*5 میتوانید تا 999 شماره داخلی اضافه نمایید .( استاندارد طول ارقام در استان تهران 8 رقم میباشد)

این مطلب را از دست ندهید   انواع سانترال

شماره 4 یا 5 رقمی + شماره داخلی شما = شماره ای که به مشتری خود اعلام مینمایید .

تجهیزات مورد نیاز :

در صورتی که فاصله شما با مرکز مخابراتی زیر 150 متر باشد فقط احتیاج به یک مرکز تلفن سانترال برای پشتیبانی این خطوط دارید . در حال حاضر تنها مراکز سانترال پاناسونیک سری KX-TDE و KX-TDA قابلیت لینک با خطوط PRI را دارند .البته مراکز تلفن نرم افزاری هم این امکان را ارایه مینمایند .اما در صورتی که فاصله شما با مرکز مخابراتی بیش از 150 متر باشد میبایست از دو دستگاه مودم HDSL هم برای دو سر ارتباط استفاده نمایید . یک دستگاه در مخابرات منطقه و دستگاه دیگر در مرکز مشترک نصب میگردد . این مودم ها در دو نوع زیمنس و واتسون معمولا تهیه میگردند ، که بنابر تجهیزات مخابراتی منطقه مشترک تعیین میگردد.

قدم اول برای تهیه خطوط PRI :

این سرویس بصورت استیجاری و فقط به اشخاص حقوقی واگذار می شود .شاید یکی از بزرگترین معایب این خطوط هم همین استیجاری بودن خط میباشد و اینکه این خطوط غیر قابل انتقال به غیر میباشند .قدم اول برای تهیه این خطوط مراجعه حضوری به مرکز امور مشترکین منطقه مخابراتی است . در حال حاضر شرکت مخابرات ایران خطوط نامبرده را از طریق شرکت خدمات اول TCT در تهران و کرج این سرویس را ارائه می‌دهد که مدارک لازم برای متقاضیان شامل روزنامه رسمی که از تاریخ انتشار آن دو سال نگذشته باشد، اساسنامه شرکت، آگهی تاسیس، کد اقتصادی (گواهینامه ثبت نام مودیان مالیاتی)، شناسنامه ملی شرکت، معرفی‌نامه نماینده برروی سربرگ شرکت با امضاء صاحبان دارای حق امضاء به انضمام مهر شرکت است.

این مطلب را از دست ندهید   آشنایی با PABX
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + یک =