نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

راهنمای نصب تلفن سانترال   (بخش اول)

دستگاه سانترال در مراکز اداری، تجاری و سازمانی، نقشی حیاتی ایفا می‌کند. این مجموعه‌ها برای مدیریت خطوط شهری و ارتباطات تلفنی خود، نیازمند راه‌اندازی یک مرکز تلفن هستند. می‌توان گفت که سانترال یا همان PBX، هسته اصلی این مرکز محسوب می‌شود. اما آیا دستگاه مرکزی، به تنهایی می‌تواند نیازهای یک اداره، شرکت یا سازمان را برآورده کند؟ پاسخ قطعا منفی است! بدون نصب تلفن سانترال راه‌اندازی یک مرکز تلفن، غیر ممکن به نظر می‌رسد.

تلفن سانترال یکی از انواع تلفن‌های ثابت محسوب شده و صرفا با هدف استفاده در محیط‌های کاری، طراحی و رانه بازار می‌شود. در میان برندهایی که در طول سالیان مختلف، اقدام به ساخت و عرضه تلفن‌های سانترال (اداری) نموده‌اند، پاناسونیک بیش از همه توانسته است نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد.

آشنایی اولیه با دستگاه و تلفن سانترال پاناسونیک

دستگاه سانترال پاناسونیک یکی از نیازهای امروزه برای رفع مشکل ارتباطات، در یک شرکت، ارگان و یا کارخانه‌ها محسوب می‌شود. این دستگاه دارای مدل و قابلیت‌های متنوعی است که بسته به نیاز و حد یک مجموعه، دستگاه‌های متفاوتی تعریف شده و قابل استفاده هستند.

سیستم‌های ارتباطی اداری سانترال پاناسونیک قدرت برقراری ارتباطات درون شبکه‌ای را بر عهده گرفته‌اند و اجازه مدیریت بین شعب را فراهم می سازند؛ یعنی امکان تماس سریع، بدون هزینه و حتی ضبط مکالمات و سیستم تلفن گویا یکپارچه، با هدفمندسازی و بهینه‌سازی ارتباطات میسر می‌شود و می‌توان خارج از محدوده تماس حاصل نماییم.

دستگاه‌های سانترال پاناسونیک به عنوان هسته اصلی یک مرکز تلفن، در دو مدل پرظرفیت و کم‌ظرفیت تولید می‌شوند. دستگاه‌های کم‌ظرفیت پاناسونیک همانطور که از اسمشان نیز مشخص است، برای شرکت‌های کوچک و متوسط طراحی شده‌اند. مدل KX-TES824 مشهورترین سانترال کم‌ظرفیت پاناسونیک محسوب می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید   انعطاف پذیری PBX

مدیران ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری بزرگ، برای راه‌اندازی مرکز تلفن مجموعه خود، باید به فکر خرید دستگاه‌های سانترال پاناسونیک باشند. این دستگاه‌ها می‌توانند تعداد زیادی از خطوط شهری را دریافت کرده و در سوی مقابل، داخلی‌های متعددی را نیز در اختیار کارمندان و بخش‌های مختلف قرار دهند. از جمله این سانترال‌ها، می‌توان به سری TDA و TDE اشاره کرد.

آشنایی با انواع سانترال پاناسونیک

زمانی که دستگاه سانترال با موفقیت راه‌اندازی شده و خطوط داخلی به درستی تنظیم شدند، کارمندان برای استفاده از این خطوط، نیاز به تلفن سانترال دارند. این تلفن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به جای اتصال مستقیم به خطوط آنالوگ مخابرات، به یکی از خروجی‌های دستگاه سانترال، متصل می‌شوند. تلفن‌های سانترال پاناسونیک در سه دسته آنالوگ، هایبرید و دیجیتال تولید می‌شوند. (هر دستگاه سانترال نیز بسته به مدلش، دارای خروجی‌های هایبرید، آنالوگ و دیجیتال است.)

آشنایی با تلفن‌های سانترال پاناسونیک

به مراحل و سیم‌کشی‌هایی که باید در داخلی یک مجموعه کاری انجام شوند تا یک تلفن سانترال به دستگاه سانترال وصل شود، نصب تلفن سانترال گفته می‌شود. بعد از این اتفاق است که کارمندان با استفاده از شماره داخلی که در اختیار دارند، می‌توانند از طریق این تلفن‌ها، به خطوط شهری مجموعه دسترسی داشته باشند.

نکات مهم در آموزش نصب سانترال پاناسونیک

اولین قدم در راه‌اندازی یک مرکز تلفن، نصب دستگاه سانترال است. با این وجود، بهتر است در هنگام نصب سانترال پاناسونیک، به چند نکته زیر توجه داشته باشید:

نکته اول: انتخاب مکان جهت نصب سانترال پاناسونیک

ابتدا باید محل مناسبی برای قرار گیری دستگاه سانترال روی دیوار در نظر بگیریم. این نقطه باید از کف زمین دارای فاصله مناسبی باشد تا رطوبت و گرد و خاک کمتری به سانترال منتقل شود.

این مطلب را از دست ندهید   تنظیمات تاریخ و زمان سانترال   (بخش پنجم)

محل نصب سانترال

موضوع بعدی، در نظر گرفتن فاصله مناسب بین 1 تا 2 متر با پست مخابراتی است که کار توزیع خطوط در ساختمان و ارتباط آن‌ها با خطوط مرکزتلفن را انجام می دهد.

نکته دوم: تهیه نقشه مخابراتی مناسب

اولین کار، تعیین مسیر خطوط مخابراتی از ورودی مخابرات تا سانترال و کاربران است. بعد از مشخص شدن مسیر، باید یک نقشه کامل از رنگ‌بندی خطوط مخابراتی، شماره خط و رنگ‌بندی کابل‌های داخلی تهیه شود.

در هر نقطه که اتصالی مانند ترمینال و پست داریم باید به تفکیک رنگ، زوج سیم‌های ورودی و خروجی و شماره هر پورت را در نقشه درج کنیم. پس از برنامه‌ریزی مرکز و تعیین زنگ خورها و سطح دسترسی کاربران، این نقشه تکمیل می‌شود.

نکته سوم: سیم بندی داخلی ها و آرایش پست

نکته مهم بعدی در نظر گرفتن نحوه سیم‌بندی داخلی‌ها است. یعنی با در نظر گرفتن رنگ‌بندی کابل مخابراتی و نوع داخلی که دیجیتال، آنالوگ یا هایبرید است، زوج سیم‌های مربوط به داخلی‌ها را از مرکزتلفن تا کابل آنفولان و سپس تا پست مخابراتی و نهایتا از پست تا پریز تلفن کاربر آرایش می‌دهیم.

سیم کشی داخلی ها

برای داخلی‌های آنالوگ و دیجیتال، یک زوج سیم شامل دو رشته سیم کشیده می‌شود و برای داخلی‌های هایبرید، دو زوج سیم که زوج اول برای بوق و زوج دوم برای دیتا است، کشیده می‌شود.

نهایتا سیم‌ها در پریزهای تلفن قرار می‌گیرد که برای داخلی‌های آنالوگ و دیجیتال در دو پین مرکزی و برای داخلی‌های هایبرید دو رشته بوق در دو پین مرکزی و دو رشته دیتا در دو پین کناری پریز تلفن بسته می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید   آشنایی با 3 سیستم رایج سانترال

نکته چهارم: نصب سانترال پاناسونیک و تجهیزات جانبی

در این بخش بر اساس دستور‌العمل موجود در دفترچه راهنمای دستگاه، ابتدا پایه یا پیچ‌های لازم روی دیوار قرار گرفته و بعد مرکز تلفن را در محل خود قرار می‌دهیم.

حال در صورت وجود تجهیزات جانبی مانند موزیک پشت خط، دستگاه ضبط مکالمات، باطری بکاپ و … این دستگاه‌ها را در محل خود قرار داده و به سانترال متصل می‌کنیم. پس از اطمینان از صحت نصب دستگاه و آرایش خطوط، وارد مرحله بعد می‌شویم.

نکته پنجم: انجام تنظیمات سانترال

در این بخش، یکی از دو روش برنامه‌ریزی تلفنی و یا کامپیوتری را باید انتخاب کرده و با آماده نمودن دفترچه راهنمای برنامه‌ریزی، فرایند انجام تنظیمات را شروع کنیم. برای شروع، ابتدا تنظیمات عمومی شامل تاریخ سیستم و تعیین شماره و نام داخلی‌ها صورت بگیرد. سپس خطوط شهری روی سیستم، طبقه بندی شده و بر اساس نیاز، کارفرما سطح دسترسی و زنگ‌خور هر خط شهری را برای داخلی‌های مختلف، تنظیم می‌کند.

در نهایت اگر کارفرما تنظیمات سفارشی مانند تلفن گویا، ساعات کاری، گروه زنگ‌خور و غیره را مد نظر داشته باشد، تنظیمات مربوطه نیز انجام می‌شوند.

«ادامه دارد…………»

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 14 =