مشکلات سیستم PBX. PBX یک سیستم تلفن تجاری است که به شرکت ها کمک می کند بر محدودیت های فیزیکی یک سیستم تلفن سنتی غلبه کنند. همه از یک کسب و کار کوچک تا یک شرکت بزرگ می توانند از آن بهره ببرند. دیگر لازم نیست به سیمهای مسی تکیه کنید یا هزینه زیادی برای ارتباطات خود خرج کنید. به لطف PBX، شرکت ها می توانند به راحتی به مکان های جدید گسترش پیدا کنند و به مشتریان خود در هر کجا که هستند به خوبی خدمات رسانی کنند. یک سیستم تلفن منعطف برای تحقق آن ضروری است. علل این مسائل معمولاً به راحتی قابل شناسایی و حل است. در این مقاله، پایههای سیستمهای سانترال را پایهریزی میکنیم، برخی از مشکلات رایج کیفیت تماس را با شما آشنا میکنیم و به شما نشان میدهیم که چگونه آنها را برطرف کنید.
انواع سیستم های تلفن سانترال و مشکلات سیستم PBX
در این مقاله انواع سانترال توضیح داده شده است.
سیستم تلفن سانترال آنالوگ (قدیمی)
سانترال آنالوگ از قبل از اینترنت شروع شده است. به صورت خارجی به شبکه تلفن سوئیچ شده عمومی (PSTN) با سیم کشی و از طریق داخلی با تمدید تماس ها به همان روش از طریق تجهیزات PBX اداری متصل می شود.
در مقایسه با همتای دیجیتالی خود کاملاً محدود است. اگر فقط به دنبال نگه داشتن، بی صدا کردن، شماره گیری مجدد یا شماره گیری سریع تماس های خود هستید، گزینه خوبی است. اگر میخواهید ویژگیهای تماس اضافی داشته باشید یا سیستم تلفن خود را به ایمیلها و یک CRM متصل کنید، ممکن است بیشتر جستجو کنید.
سیستم تلفن PBX در محل
سانترال داخلی که به عنوان IP PBX نیز شناخته می شود، به این معنی است که شما تجهیزات سانترال را در محل دارید. تفاوت اصلی با سیستم سانترال آنالوگ این است که مسیریابی IP با فناوری روز بیشتری انجام می شود. سیگنال دهی با تلفن IP به سرور IP PBX انجام می شود.
سانترال داخلی ویژگیهای تماس مدرن را در اختیار شما قرار میدهد و در عین حال از تجهیزاتی که قبلاً در اختیار دارید حداکثر استفاده را میبرید. همچنین بسیار ایمن است. پایین دست؟ استقرار و نگهداری آن با قیمت گزاف همراه است.
میزبانی سیستم تلفن PBX
Hosted PBX یک سیستم تلفنی است که کاملاً در فضای ابری است. نیازی به داشتن تجهیزات در محل نیست – ارائه دهنده خدمات شما همه چیز را اجرا می کند. هیچ هزینه اضافی برای آموزش و نگهداری وجود ندارد.
اگر به دنبال افزایش مقیاس یا کارمندان از راه دور هستید، این یک گزینه عالی است. در بین تمام سیستم های تلفن سانترال، سانترال میزبان ساده ترین راه برای شروع است.
خرابی های سیستم VoIP
سیستم تلفن PBX شما یک راهاندازی غنی از ویژگیها است که ارتباطات تجاری شما را تقویت میکند. این شامل همه چیز می شود، از صدا و تصویر واضح گرفته تا پیام رسانی و ایمیل.
از آنجایی که این کانالهای ارتباطی از یک شبکه استفاده میکنند، ممکن است برخی از مشکلات کیفیت تماس پیش بیاید. در بخشهای بعدی، مشکلات رایج PBX را که میتوانید عیبیابی کنید، و یک فرآیند گامبهگام برای انجام این کار را بررسی میکنیم.
قبل از اینکه مراحلی را برای یافتن مشکلاتی که ممکن است در سیستم تلفن سانترال شما وجود داشته باشد به شما ارائه دهیم، اجازه دهید به سرعت به برخی از مشکلات رایج PBX و دلایل آنها بپردازیم.
مشکل شماره 1: خرابی کامل
مشکلات کیفیت تماس مربوط به جیتر به صورت صدای نامرتب ظاهر می شود. این مسائل به دلیل نحوه انتقال تماس های تلفنی از طریق اینترنت رخ می دهد.
هنگامی که در حال مکالمه هستید، صدای شما به بسته های داده تبدیل می شود. آنها از طریق اینترنت به مقصدشان فرستاده می شوند – شخصی که با او صحبت می کنید. هنگامی که در انتقال تاخیر وجود دارد، این بسته های داده ممکن است درهم ریخته یا دارای شکاف باشند.
شما می توانید لرزش بالا را با یک بافر از بین ببرید. یک بافر جیتر به طور موقت بسته های داده را در ترتیب مناسب ذخیره می کند و آنها را در فواصل زمانی ارسال می کند. در نتیجه، صدای واضح با حداقل تاخیر به گیرنده خود می رسد.
مشکل شماره 2: اتصال به اینترنت کند
آیا پس از تغییر به سیستم های تلفن VoIP مشکل پهنای باند دارید؟ این احتمال وجود دارد که پهنای باند فعلی شما نتواند مقدار داده ای را که باید برای برقراری تماس های VoIP منتقل شود، کنترل کند.
پهنای باند مانند یک لوله است: هرچه مقدار بیشتری از آن در اختیار داشته باشید، اطلاعات بیشتری می تواند به یکباره در لوله منتقل شود. اکثر ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) پهنای باندی را ارائه می دهند که برای گشت و گذار معمولی در اینترنت به خوبی کار می کند، اما نه برای اینکه یک سیستم تلفنی کامل کار کند.
توصیه می کنیم حداقل 100 کیلوبیت در ثانیه پهنای باند در هر تلفن داشته باشید—ارائه دهندگان خدمات اینترنتی تجاری آن را ارائه می دهند. به خاطر داشته باشید که سایر دستگاه های شما مانند چاپگرها، رایانه ها، دستگاه های فکس و دستگاه های کارت اعتباری نیز از پهنای باند شما استفاده می کنند.
مشکل شماره 3: تأخیر در عملکرد
آیا متوجه میشوید که شما و تماسگیرندهتان بر سر یکدیگر صحبت میکنید و میتوانید صدای خود را در تماس بشنوید؟ همچنین به عنوان تاخیر یا تاخیر VoIP شناخته می شود، این تاخیر بین زمانی که یک نفر چیزی می گوید و شخص دیگر آن را می شنود است. چند نوع تأخیر وجود دارد که در تماسهای VoIP اتفاق میافتد: تأخیر انتشار، تأخیر رسیدگی و تأخیر در صف.
تأخیر را می توان با اولویت بندی ترافیک VoIP حل و از آن جلوگیری کرد. در اینجا چندین راه برای انجام این کار وجود دارد:
- رزرو پهنای باند
- مدیریت شبکه مبتنی بر سیاست
- تعویض برچسب چند پروتکلی (MPLS)
اولویت دادن به ترافیک VoIP بر روی شبکه باعث بهبود تاخیر و لرزش می شود.
مشکل شماره 4: روتر نامناسب یا خراب
شبکه شما به درستی پیکربندی شده است و پهنای باند شما کافی است. سپس، ممکن است مشکل در روتر شما باشد.
روتر شما باید سریع، سازگار با سخت افزار شما باشد و بتواند ترافیک VoIP را اولویت بندی کند. روترهای تخصصی VoIP یک راه عالی و مقرون به صرفه برای اطمینان از بهترین کیفیت تماس هستند.
اگر روتر شما برای اولویت بندی بسته ها پیکربندی نشده است، فعالیت های دیگر در شبکه شما می تواند کیفیت تماس شما را کاهش دهد. به عنوان مثال، اگر در حال تماس هستید و شخص دیگری در حال تماشای یک وبینار یا دانلود یک فایل بزرگ است، کیفیت تماس شما ممکن است کاهش یابد.
مشکل شماره 5: تداخل شبکه
اگر سرویس VoIP خود را همزمان با یک شبکه داده روی همان سخت افزار اجرا کنید، ممکن است با محدودیت های پهنای باند مواجه شوید. این به این دلیل است که هم شبکه داده و هم شبکه صوتی برای منابع با هم رقابت می کنند.
این محدودیتها میتوانند به صورت قطع صدا در داخل و خارج از تلفن ظاهر شوند.
دو راه حل ممکن عبارتند از:
- پیکربندی شبکه به VLAN های جداگانه، بنابراین می توانید داده های شبکه صوتی را بر شبکه داده اولویت بندی کنید
- استفاده از ویژگی کیفیت خدمات (QoS) شبکه کلاس تجاری شما برای اولویت دادن به داده های صوتی
- در نتیجه، هر بار تماس های تلفنی پایدار و با کیفیتی را تجربه خواهید کرد.
شاید این مقاله را دوست داشته باشید: مقایسه PBX در مقابل VoIP