نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فهرست مطالب

برنامه ریزی مراکز سانترال سری KX-TDA و KX-TDE از طریق گوشی تلفن

نحوه برنامه ریزی سانترال پاناسونیک TDA100و TDA200 که از محبوبترین انواع دستگاه های قدیمی سانترال در ایران به شمار می روند یکی از موارد پر جستجو در ارتباط با سانترال ها به شمار می‌رود. دستگاه سانترال به منظور دریافت داخلی‌های مورد نیاز از خطوط شهری، در ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری نصب و راه اندازی می‌شوند. البته این مراکز قابلیت‌های دیگری از جمله : اپراتور گویا، کالر آیدی، مدیریت تماس‌های ورودی و خروجی، رایگان کردن تماس‌های داخلی شرکت و … را نیز در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌دهد.

برای راه اندازی یک مرکز سانترال، قبل از هرچیز، به دستگاه سانترال ( PBX ) نیاز خواهید داشت. این دستگاه‌ در انواع متفاوت و توسط شرکت‌های مختلف، تولید و به بازار عرضه می‌شوند. دستگاه‌های سانترال پاناسونیک در کشورمان از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و تقریبا اکثر کاربران مراکز سانترال، محصولات این شرکت را ترجیح می‌دهند. در میان سانترال‌های پاناسونیک نیز، مدل‌های سری TDA و TDE از جمله محصولات پر کاربرد و پرفروش به شمار می‌روند. به همین دلیل است که در این مقاله به آموزش برنامه ریزی سانترال های سری TDA و TDE خواهیم پرداخت.

سانترال‌های پاناسونیک به دو دسته سانترال‌های کم ظرفیت و پرظرفیت، تقسیم می‌شوند. کم ظرفیت‌ها بیشتر برای شرکت‌های کوچک و متوسط به کار می‌روند؛ در حالی که سانترال‌های پر ظرفیت، مخصوص سازمان‌ها، ارگان‌ها و ادارات بزرگ می‌باشند. سری TDA و TDE هر دو از دسته سانترال‌های پرظرفیت پاناسونیک هستند.

سانترال‌های سری TDA و TDE

همانطور که گفته شد این دو سری، از سانترال‌های پر ظرفیت شرکت پاناسونیک به شمار می‌روند. از جمله مدل‌های سری TDA می‌توان به دستگاه‌های زیر اشاره کرد:

KX-TDA100

KX-TDA100D

KX-TDA100DBA

KX-TDA100DBP

KX-TDA200

KX-TDA600

KX-TDA620

همچنین سانترال‌‌های سری TDE به مدل‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

KX-TDE100

KX-TDE200

KX-TDE600

KX-TDE620

هر کدام از مدل‌های یاد شده دارای امکانات و قابلیت‌های متفاوتی می‌باشند. قبل از اینکه اقدام به خرید هر کدام از این مدل‌ها بگیرید. ما در این مقاله به بررسی برنامه ریزی دو مدل از سانترال‌های محبوب پاناسونیک، یعنی مدل KX-TDA200 و KX-TDA100 خواهیم پرداخت. البته به یاد داشته باشید که برنامه ریزی سانترال‌های TDA و TDE مشابه همدیگر بوده و تفاوتی ندارند. بنابراین می‌توانید برنامه ریزی هر کدام از مدل‌های این دو سری را به سایر محصولات نیز تعمیم دهید.

دستگاه سانترال KX-TDA200

این دستگاه برای شرکت‌ها و ادارات متوسط تا بزرگ طراحی شده و قابلیت پشتیبانی از 128 خط شهری و 128 پورت داخلی را دارا می‌باشد. تقریبا می‌توان گفت که KX-TDA200 و سانترال KX-TDA100 برای محیط‌هایی با 50 الی 100 کارمند، بسیار مناسب هستند. از جمله قابلیت‌های این دو مدل دستگاه محبوب، می‌توان به: اپراتور گویا، کالر آیدی، پشتیبانی از تکنولوژی VOIP ( انتقال صدا بر روی اینترنت )، سازگار با گوشی‌های بیسیم، دیجیتال و هیبرید، صندوق صوتی و … اشاره کرد. بعد از خرید دستگاه و انجام کارهای مربوط به کابل کشی و راه اندازی آن، نوبت به برنامه ریزی خواهد رسید. برای دریافت قیمت سانترال پاناسونیک tda100 می‌توانید از طریق لینک داده شده قیمت روز این محصولات را مشاهده نمایید و در صورت تأیید به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید.

این مطلب را از دست ندهید   عیب یابی PBX

برنامه ریزی سانترال‌های پاناسونیک به دو روش صورت می‌گیرد: یا از طریق اتصال به کامپیوتر و از طریق نرم افزار و یا با اتصال یک دستگاه تلفن (برای سانترال‌های مختلف، از دستگاه‌های تلفن متفاوتی برای برنامه ریزی دستگاه استفاده می‌شود). ما در ادامه این مطلب به برنامه ریزی از طریق اتصال به دستگاه تلفن خواهیم پرداخت :

برنامه ریزی سانترال tda200 و tda100

برای برنامه ریزی این دستگاه‌ها، از تلفن‌های دیجیتال مدیریتی مانند سری DT استفاده می‌شود. این سری از مدل های سانترال از مدل های قدیمی آن هستند و قابلیت اتصال به تلفن های تحت شبکه را ندارند.  تلفن را باید به پورت 1 دیجیتال دستگاه ( که معمولا با داخلی 101 شناخته می‌شود ) وصل کنید. بعد از اتصال تلفن به سانترال، نوبت به برنامه ریزی دستگاه خواهد رسید. سانترال‌های پاناسونیک از طریق کدهای 3 رقمی ( 000 تا 999 ) برنامه ریزی می‌شوند. هر کدام از این کدها به یک برنامه و قابلیت جداگانه دستگاه‌های سانترال اختصاص دارد. (البته واضح است که یک داستگاه سانترال هرگز 1000 برنامه ندارید و بسیاری از این کدهای 3 رقمی، هیچ کار یا برنامه‌ای را در دستگاه سانترال، انجام نمی‌دهند)

برخی از برنامه‌های سانترال، به عنوان برنامه‌های پایه شناخته شده و باید بر روی هر دستگاهی، تنظیم و اجرا شوند. این برنامه‌ها فقط یکبار و در زمان برنامه ریزی اولیه، تنظیم شده و دیگر نیازی به تغییر آن‌ها نخواهد بود. به همین دلیل ضرورتی برای اطلاع از آن‌ها توسط صاحبان کسب و کار وجود ندارد و ما در ادامه فقط به معرفی برخی از این برنامه‌ها خواهیم پرداخت:

  • دسترسی داخلی‌ها به خطوط شهری
  • زنگ خور خط‌ها

تنظیمات مربوط به کد 0 و 00 ( دسترسی کارمندان به تماس‌های داخلی و بین المللی )

اما برخی از برنامه‌ها به اصطلاح کاربردی هستند و ممکن است با گذشت زمان، احتیاج به تغییر در تنظیمات آن‌ها باشد. در ادامه نحوه برنامه‌ریزی این قابلیت‌ها خواهیم پرداخت:

این مطلب را از دست ندهید   مهم ترین ویژگی های سیستم PBX

تنظیم ساعت و تاریخ دستگاه

برای اینکه بتوانید به ساعت و تاریخ سانترال دسترسی داشته و در هر زمانی قادر به تغییر یا اصلاح آن باشید، باید بعد از اتصال تلفن به سانترال، مطابق مراحل زیر عمل کنید:

کلید Program را بر روی دستگاه تلفن انتخاب کنید.

بعد از وارد کردن #* پسورد دستگاه را بدون فاصله وارد کنید ( پسورد در حالت پیشفرض و برای تمام سانترال‌های پاناسونیک 1234 می‌باشد).

کد 000 مختص تغییر ساعت و تاریخ دستگاه است. باید بعد از وارد کردن پسورد باید کد 000 را وارد کرده و بر روی دستگاه تلفن کلید ENTER را فشار دهید.

حال با استفاده از دکمه MUTE که بر روی تلفن تعبیه شده است، اقدام به تغییرات مورد نظر در ساعت و تاریخ دستگاه نمایید.

بعد از اتمام تغییرات و برای تایید نهایی، کلید ENTER (در بعضی از تلفن‌ها STORE) را فشار دهید.

در صورتی که تغییرات را در فرمت درست و مورد تایید، انجام داده باشید، یک صدای بوق ممتد از دستگاه تلفن پخش می‌شود.

در صورتی که تغییرات به درستی انجام نگرفته باشد، بوق دستگاه به صورت متناوب و بریده بریده خواهد بود.

  • تغییر شماره داخلی سانترال ها
  • تغییر شماره داخلی ها

گاهی ممکن است به هر دلیلی تصمیم به تغییر شماره داخلی‌ سانترال گرفته باشید و بخواهید شماره آن‌ها را عوض کنید. برای مثال ممکن است در یک اداره داخلی 105 به بخش حسابداری اختصاص داده شده باشد و بعد از مدتی تصمیم گرفته شود که داخلی 108 جایگزین 105 در بخش حسابداری شود. برای انجام این تغییرات باید مطابق مراحل زیر پیش بروید:

کلید Program را بر روی دستگاه تلفن انتخاب کنید.

بعد از وارد کردن #* پسورد دستگاه را بدون فاصله وارد کنید.

کد 003 به تغییرات داخلی‌های سانترال اختصاص دارد. بنابراین بعد از وارد کردن پسورد باید کد 003 را وارد نموده و بر روی دستگاه تلفن کلید ENTER را فشار دهید.

در این مرحله لیست داخلی‌های شرکت به ترتیب برای شما به نمایش درخواهد آمد.

هر کدام از داخلی‌ها را که قصد تغییر آن را دارید با استفاده از گزینه Clear که بر روی صفه نمایش تلفن مشاهده می‌کنید، پاک نمایید.

شماره داخلی جدید را وارد کرده و کلید ENTER را فشار دهید.

در صورت شنیدن بوق ممتد، داخلی مورد نظر با موفقیت تغییر یافته است.

  • تخصیص یا تغییر در نام داخلی‌ها
  • تغییر نام داخلی های سانترال
این مطلب را از دست ندهید   بستن صفر سانترال

هر داخلی، علاوه بر شماه می‌تواند یک نام نیز داشته باشد. برای اختصاص یک نام و یا تغییر نام قبلی، می‌توانید مطابق روش زیر عمل نمایید:

کلید Program را بر روی دستگاه تلفن انتخاب کنید.

بعد از وارد کردن #* پسورد دستگاه را بدون فاصله وارد کنید.

کد 004 در سانترال به تغییر نام داخلی‌ها اختصاص دارد. بنابراین بعد از وارد کردن پسورد باید کد 004 را وارد نموده و بر روی دستگاه تلفن کلید ENTER را فشار دهید.

در این مرحله در کنار هر داخلی، یک باکس خالی مشاهده می‌کنید که باید نام دلخواه را در آن وارد نمایید و کلید ENTER را وارد نمایید.

اگر قصد تغییر نام را داشته باشید، می‌توانید از گزینه EDIT که بر روی صفحه نمایش تلفن مشاهده می‌کنید، استفاده نمایید.

  • اختصاص پین کد برای هر شماره داخلی سانترال
  • تخصیص پین کد

می‌توانید برای داخلی‌های مختلف، پین کد یا پسورد تعیین نمایید. تعیین پین کد می‌تواند تغییرات بعدی را در تنظیمات داخلی‌ها راحت‌تر نماید. برای مثال اگر قصد داشته باشید که جای دو داخلی را با هم عوض نمایید؛ کافیست پین کد آن‌ها را با همدیگر جایگزین نمایید. برای اختصاص پین کد به داخلی‌ها، باید مطابق روش زیر عمل نمایید:

کلید Program را بر روی دستگاه تلفن انتخاب کنید

بعد از وارد کردن #* پسورد دستگاه را بدون فاصله وارد کنید

کد 005 در سانترال به تعیین پین کد برای داخلی‌ها اختصاص دارد. بنابراین بعد از وارد کردن پسورد باید کد 005 را وارد نموده و کلید ENTER را فشار دهید

در این مرحله در کنار هر داخلی، یک باکس خالی مشاهده می‌کنید که می‌توانید یک پین کد ( حداکثر تا 8 رقم ) به آن اختصاص دهید

  • کلید ENTER را فشار دهید
  • بوق ممتد به معنی تایید انجام عملیات خواهد بود
  • تغییر داخلی‌ها به کمک پین کد

همانطور که گفته شد، می‌توانید با استفاده از پین کد و بدون مراجعه به دستگاه سانترال، یک داخلی مشخص را به یک قسمت دیگر از اداره یا شرکت منتقل نمود. برای اینکار تنها کافیست بر روی دستگاه تلفن داخلی فعلی بعد از وارد کردن کد 72* شماره داخلی مقصد و پین کد داخلی فعلی را بدون فاصله وارد نموده و در انتها کلید ENTER را فشار دهید. به این ترتیب داخلی فعلی به قسمتی که شماره داخلی آن را وارد کرده‌اید؛ منتقل می‌شود.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 9 =